Snett ner åt väster

2019-01-11
Om man reser snett ner åt väster och siktar rätt kommer man till Falklandsöarna. Jaha, och vad ska man där och göra? frågar sig vän av förnuft och ordning. Jo, man ska titta på pingviner naturligtvis. Ända sen jag läste om pingvinen Pablo, som lämnade Antarktis på ett isflak för att börja ett nytt liv på en söderhavsö, och ända sen min dotter i en dikt gav mig den underbart mångtydiga raden: "Men den blå pingvinen dansar på isen...", ja ända sen dess har jag närt en svaghet för dessa varelser. Jag känner mig befryndad med dem, känns som vi har någon sorts valfrändskap (soulmate-skap), oklart varför.

Vad kan vi egentligen ha gemensamt, pingvinerna och jag? Jag menar, de går ständigt klädda i frack; jag däremot har aldrig klätt mig i frack, utan utmärks snarare av den typiskt jeansiga, t-skjortepräglade, lätt slafsiga look som är så vanlig i min generation. Pingvinerna är fantastiska, spolformade simmare, medan jag är en klåpare i vattnet, osv. osv.

Men just idag tror jag att jag fann det, det som förenar J.T. Larsson och pingvinerna: Jo, helt enkelt den vaggande gången! Jag minns hur farsan brukade utbrista: "Du går ju som om du gått etter harven i tretti år!" Han menade att jag liksom vaggade fram på ett omotiverat sätt. Precis så går ju också pingvinerna!

Och ingen av oss kan ju flyga, när jag tänker på't... Fast idag ska jag (med konstlad jethjälp då) flyga mot Pingvinia Land. Faktum är att jag är så resfebrad och stressad just nu att jag inte kan skriva ett ord mer i denna blogg. Jag nöjer mig med att slänga in en översiktlig resplan:

Resa till Pingvinien

Resplan

  • 11 jan, 17.20, avg Landvetter
  • mellanlandning i Amsterdam
  • kort uppehåll (2 tim) i Buenos Aires
  • 12 jan, 11.05, ank Santiago de Chile
  • 15 jan, flyg Santiago - Punta Arenas i Patagonien, södra Chile
  • hyrbil i 3 dagar
  • 16-18 jan, Puerto Natales, nära nat park Torres del Paine
  • 19 jan, flyg Punta Arenas - Stanley, huvudort på Falklandsöarna
  • 19 jan - 2 feb, Falklandsöarna
  • 22-24 jan, Pebble Island
  • 24-31 jan, Saunders Island
  • 2 feb, flyg Stanley - Santiago
  • 3 feb, flyg till Påskön
  • 3-9 feb, Påskön
  • 9 feb, flyg Påskön - Santiago
  • 11-12 feb, flyg Santiago - Göteborg (ank 15.50), via Paris

Utöver detta, sök gärna på J.T. & The Soggy Bees på Spotify så hittar du vår nya EP Frantic Atlantic (4 låtar) att lyssna på och DELA...


I brist på egna pingvinbilder (hoppas på många sådana så småningom):



Ha de gött,
Jörgen (inte Glenn H alltså)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

The Penguin Shower

Rookery Inn

Alan Shearer never sheared any sheep