Alan Shearer never sheared any sheep

Alan Shearer never sheared any sheep (24 jan)
Men det finns det andra som kan göra! (rubriksyftning; töntvarning) Stod en bra stund med fågelholksmun och studerade detta hårda och effektivt bedrivna arbete. Fårklipparen går in i en kätte och famntar och lyfter utan problem ett helt får (ok, fårfötterna släpar på marken). Sen maskinklipper han fåret på ungefär en och en halv minut. 3-4 flickor håller jämna steg med klipparna, tar hand om ullen, sorterar och sopar upp. Det så plötsligt ullberövade, nakna fåret släpps och sticker ut genom ett hål i väggen. Fåren ser förvånansvärt lugna ut, trots de säkert för dem chockartade omständigheterna. Majoriteten av dem har ju varit med förr förstås. De klipps en gång om året. Klipparen har 80 pence per får för sitt ryggknäckande arbete. Bra betalt om man kan sitt jobb, men kroppen tar stryk i längden, fick jag veta. Bara unga, starka MÄN göre sig besvär, får jag veta. Så det är väl ingenting för mig då, kan jag tro…


P.S. Filmer på fårklippningen kommer att läggas ut när jag har tillräcklig wifi-hastighet (kanske inte förrän jag kommit hem… men den som väntar på nå gött… D.S.


I det här huset klipps alla 6.200 fåren.


Spänd men inte alltför orolig väntan på det oundklippliga.


Lugn, framför allt lugn, jag har varit med om det här förr...


1) Oklippta, ännu inte insläppta 2) nyklippta 3) oklippta närmast i tur att bidra till mänsklighetens beklädnad


Teamwork



Backbreaking craftwork...



Helgdagsrock åt far, och söndagskjol åt mor...



... och två par strumpor åt lille lille bror.


Känns lite ovant och småkyligt i början, skulle jag tro.


Kommentarer

  1. Åh, får! Jag hade flasklamm som liten, blir fortfarande varm i själen av får, till och med när de bara är på bild.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

The Penguin Shower

Rookery Inn