Herdestund i lä på Saunders

Herdestund i lä på Saunders (26 jan)
De flesta av mina dagar här på Falklandsöarna har varit soliga och blåsiga. En sådan dag begav jag mig iväg från det inte alltid alldeles upplyftande settlementet (se tidigare blogginlägg) att söka den plats där de första engelsmännen landsteg och lade beslag på öarna för Englands King George III:s räkning. Detta inträffade 1765, för att vara exakt.

En anspråkslös plakett finns på platsen, en sliten Union Jack fladdrar i vinden. Men viktigare: en gammal husgrund, eller mur av något slag erbjuder alldeles perfekt lä. Lä och solen rakt framifrån innebär att temperaturen brakar iväg upp mot tjugogradersstrecket. Här tillbringade jag en riktigt njutningsfull stund och dristade mig till och med att ta en s.k. selfie:




















Kommentarer

  1. Man måste ju älska kolonialismen i all sin naivitet ändå. "...Which I claimed for the crown of Great Britain..." Bara sådär! Det påminner mig om den här gamla sketchen:
    https://www.youtube.com/watch?v=TIMO1GDxwX8
    Fina bilder som alltid, fint att se dig! /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi, kollade på den där sketchen (ny för mig), med störningar p.g.a dålig uppkoppling. Jo, man får ta i lite för att förstå hur dom tänkte (om dom nu gjorde det), kolonialisterna. Bara att lägga beslag på allt som ingen annan veterligen lagt beslag på. Tror jag ska börja testa det...

      Radera
    2. Man måste också ta i lite för att förstå känslan av att världen ligger helt öppen och free for claiming. Måste ha känts mindre komplicerat, än idag alltså.
      (Men du, herdestund..? Nog ska man hellre vara fler än en för det.)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

The Penguin Shower

Alan Shearer never sheared any sheep

Rookery Inn