Rapa Nui Moai: Tongariki, Anakena

Rapa Nui Moai: Tongariki, Anakena



Tongariki




























 Två kompisar blickar mot solnedgången vid equinox (vår- och höstdagjämning).



Det här egendomliga mössmodet påminner mig om när alla killarna i klassen (åk 4) plötsligt skulle ha en sorts omvända blomkrukor på huvudet (jag behöll dock min stickade filmössa vill jag minnas).














Rano Raraku i bakgrunden, stenbrottet där stenstoderna höggs ut ur klippan. Så långt har just den här alltså transporterats på något sätt.


Jämför storlekarna... 


Anakena






Hästar strövar överallt omkring på ön.


Mitt på ön finns inga stenstoder, men mycket grönt gräs och molnskuggor...







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

The Penguin Shower

Alan Shearer never sheared any sheep

Rookery Inn