Första ö-liga intrycken

Första ö-liga intrycken
Första intrycket av Falklandsöarna är inget vidare. Någon ryter åt mig att det är förbjudet att fotografera på flygplatsen, när jag försöker dokumentera lite med telefonen. Det är militärt område får jag veta senare, därav detta svåbegripliga förbud. (Inget att förundra sig över egentligen. Som bekant är ju militären en av Apokalypsens fyra ryttare: Militären, kyrkan, äktenskapet och bankväsendet.) Det går supertrögt till passkontrollen. Och sen måste jag slänga min sparade ostfralla; inga livsmedel får föras in i landet (bananerna hade jag som väl var redan ätit upp; smugglade in dem i magen således). Sen dröjde det evigheter innan chauffören av den lilla minibussen som skulle ta oss de tre milen till Stanley (från flygplatsen Mount Pleasant) dök upp. Denna i andra avseenden säkert utomordentligt dugliga kvinna behagade därefter framföra minibussen i max 40 km i timmen. Hon hade antagligen missuppfattat den generella hastighetsbegränsningen på öarna: det handlar om 40 miles (1 mile = 1.632 m) i timmen. Vi körde och körde och körde på den bitvis dåliga grusvägen. Landskapet var torrt och tråkigt och enformigt; inget att se. Och där satt en annan, hungrig och dan, och tänkte: Va fan ska jag göra här i två veckor? Varför utsätter jag mig för det här?
Nåja, det blev bättre när vi äntligen kom fram, och jag blev avsläppt vid Lafone House, mitt boende i tre nätter nu (och två nätter till, när jag kommer tillbaka från icke fastlandsöarna), mycket bättre. Huset är ett estetiskt litet underverk. Min landlady, Ms Arlette Betts, älskar nämligen att omge sig med vackra ting; tavlor, möbler, lampor, etc. Och, kommer det att visa sig så småningom, hon lagar fantastiska frukostar!: full English eller full something else, your choice.
      Arlette bjuder mig genast a nice, good cup of tea. Ett icke föraktligt urval goda kakor, mer eller mindre hembakta, beledsagar det goda teet, English style of course, with lots of milk. Någon berättade för mig att falkländarna ofta är mer brittiska än britterna själva. Nationalismen lever stark,  minnena från kriget mot Argentina på 1980-talet är livs levande. Maggan Thatcher är populär…




















Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

The Penguin Shower

Alan Shearer never sheared any sheep

Rookery Inn