Stanley

Stanley (19-22 jan; 31 jan - 2 feb)
2.400 av Falklandsöarnas 3.200 invånare bor i Stanley. Det är en myspysputtrig liten stad. Bilderna nedan får tala för sig själva. 
Ett intressant litet möte (typiskt sånt som lättvindigt händer när man reser ensam) inträffade i baren på Malvina House Hotel. Där beställde jag en husets burgare och en stor fatöl av en kille som visade sig vara från Kathmandu i Nepal Men där har ju jag också varit för några år sen, utropar jag glatt (det var innan jag smakat på ölen). Och jag/vi bodde då i Baktaphur, strax utanför Nepals huvudstad – och just där växte den där glade unge bartendern upp, visade det sig. Ack ja, världen är så liten så liten… Vi hade ett givande samtal; pratade om den fruktansvärda jordbävningen som drabbade Nepal, bara några månader efter att jag varit där, bl.a.
     Men sen smakade jag på ölet, ett lokalt fatöl… Det är nog det sämsta, mest avslagna öl jag någonsin konsumerat (och det säger inte lite).




Stanleyan skyline





Lokalblaskig motsvarighet till Borås Tidning




Snövessla made in Sweden, by Hägglunds, Örnsköldsvik




























Min första pingvin! En jackass/magellanic pingvin, vid kajen i Stanley 

Selfie

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

The Penguin Shower

Alan Shearer never sheared any sheep

Rookery Inn