Superflygtur

Superflygtur (22 jan)
Den 22 januari ska jag flyga från Stanley på East Falkland Mainland till Pebble Island med Figas, det lokala flygföretag som sköter i stort sett alla persontransporter mellan de 11 bebodda öarna (finns 500-700 obebodda falklandsöar; uppgifterna varierar). Nu hampar det sig så, att jag inte flyger direkt till Pebble, utan utan extra kostnad får mig en rejäl rundtur till livs: Från Stanley till Sea Lion Island till Darwin till Saunders Island till Pebble Island. Tar två timmar totalt; fyra starter och fyra landningar. Vädret är supersoligt och klart, sikten maximal. Jag får sitta som co-pilot i sätet bredvid den riktige piloten med ett headset på huvet. Snackar en hel del med den gohällige flygplanschauffören; kommunikationen är dubbelsidig: han förklarar om flygkonsten, jag berättar att J.T. & The Soggy Bees nu kommit ut med fyra låtar på Spotify, han antecknar, ska lyssna när han kommer hem, säger han. 
Jag känner mig lite som i åkattraktionerna på Liseberg (när jag nu är där nån gång; inte ofta iofs, men jag minns hur det kändes…). 
Vi kommer in på delfiner och valar och dylikt som kan ses från luften. Nja, det är flera månader sen jag såg exempelvis killer whales (späckhuggare), säger han. I nästa sekund tjoar han till: KILLER WHALES! Jojomensan, där är dom ju, en grupp på kanske tio individer, rakt under oss. Tala om att tala om trollen!!! Det var nästan liksom lite övernaturligt, typ. Ja troll får väl f.ö. utan tvekan anses ligga rätt högt på den övernaturliga skalan.

P.S. Filmade starter och landningar (liksom f.ö. en del off road-körning), kommer ev. att lägga ut en del av detta när jag kommer hem. Wifi:n klarar inte så stora filer här på Rapa Nui, där jag nu befinner mig. D.S.


Stanley Airport är den enda flygplatsen för den lokala trafiken som har asfalterad start- och landningsbana. 


Annars ser det ut som här: klippt hjälpligt jämn gräsplätt. Vad blir "airstrip" på svenska?

Den gohällige piloten kollar att allt är i sin ordning inför start.

Även jag, som co-pilot, hade naturligtvis koll på alla instrumenten.

Som sagt: 500-700 Falklandsöar, varav10 bebodda.



Planen som Figas använder tar max 8 passagerare. Man får ta med sig max 20 kg bagage,  "incheckat" + handbagage.




Flygplatsbyggnaden och vindmätaren på Pebble Island




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

The Penguin Shower

Alan Shearer never sheared any sheep

Rookery Inn