Födelsedagskalas på Pebble Island

Födelesdagskalas på Pebble Island (22-24 jan)
Jag har kostat på mig två superlyxiga dygn på Pebble Island Lodge, med helpension. Börjar bra med att min rustike värd Riki (supercoola, färggranna hängslen bl.a., tyvärr ingen bild på dessa) serverar makrill till lunch. Jag gör en ny off road heldagsutflykt, ser alla fem pingvinarterna som häckar på Falkland: rockhoppers, gentto penguins, magellanic penguins, king penguin and macaroni penguin (endast 1 st). Den sistnämnda arten ståtar med en mycket häftig punkfrisyr, t.o.m. häftigare än rockhopparnas (se bilder). ”Macaronies” är/var tydligen ett engelskt öknamn på italienare. Och italienare har/hade ofta fjädrar i sina hattar, vilket också denna pingvin hade (ok, minus hatten då, givetvis). Alltså fick den självklart namnet macaroni penguin.
Men det mest spektakulära som inträffade på Pebble Island var nog ändå när Cathy, en mycket social amerikansk kvinna, gäst på lodgen tillsammans med ytterligare 4-5 amerikaner, när alltså Cathy hade ordnat med födelsedagskalas för Dan, en fetslapp man i min ålder. Cathy hade fått Riki att fixa en födelsedagstårta med ljus och allt. Dan stånkade ut ljusen, och så fick vi alla stämma in i hyllningskören med For he’s a jolly good… och Happy Birthday, Dear Daan x 2. Som grädde på moset fick vi alla ynnesten att glatt leende ställa upp på födelsedagsfotot, med Dan i centrum. Detta foto lovade Cathy att distribuera till oss alla, efter att hon samlat in våra epost-adresser. (Så fort jag får bilden ska jag självklart se till att uppdatera bloggen med den.)

Ja, se det var en riktig höjdpunkt på min Falklandsvistelse. I was absolutely gobsmacked, and felt totally treed by this Sheila from America!

Här kommer länken till Cathys officiella  födelsedagsfirandefoto som nu skickats mig:

https://www.dropbox.com/s/w4w83oesp46dxry/Don%27s%2069th%20Birthday%20in%20the%20Falklands-Pebble%20Island-January%202019%202.pdf?dl=0


Pebble Lodge, där jag tillbringade två lyxiga dygn...

Nej, förlåt, det var här jag bodde!


Elephant Beach, största sandstranden på Falkland

Kultbild för kodyrkare

Vida vinklar


Rockhoppet-Frisyr, sedd framifrån

Makaroni-frisyr, sedd framifrån

Macaroni-frisyr, sedd bakifrån

Rockhopper-frisyr, sedd bakifrån

Med bestämda steg på väg till...

... den välförtjänta vilan.

Giant Petrel / Jättestormfågel...

....en riktig mördartyp!

Till skillnad från den här fredlige betraktaren av alla falkländerliga underverk.

Minnen från kriget om öarna 1982, Storbritannien versus Argentina

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

The Penguin Shower

Alan Shearer never sheared any sheep

Rookery Inn